
the Socialist    17-23 November 2011 feature 11www.socialistparty.org.uk

Murdochgate scandal shows need for 
democratic and accountable media
Philip Stott
Socialist Party Scotland

“You must be the first 
mafia boss in history 
who didn’t know he 
was running a criminal 

enterprise.” 
With these words, Labour MP Tom 

Watson lacerated James Murdoch, 
chairman of News International 
(NI), during yet another parliamen-
tary select committee inquiry into 
the activities of his media group.

Watson asked Murdoch if NI oper-
ated an “Omerta”, “a group of people 
who are bound together by secrecy 
who together pursue their group’s 
business objectives with no regard 
for the law, using intimidation, cor-
ruption and general criminality.” 

Watson’s apt description was 
frowned upon by some sections of 
the media, including the Guardian. 
But the mafia reference will seem 
accurate to millions of people. The 
sight of a former News of the World 
(NoW) editor and the paper’s top 
solicitor accusing James Murdoch of 
effectively lying, and vice versa, has 
all the hallmarks of a declining ma-
fia enterprise indulging in a spate of 
blood-letting. 

The most recent revelations in-
clude NoW hiring private investiga-
tors to follow, photograph and gath-
er information on scores of people. 
This was taking place right up to July 
2011 when the paper closed. Targets 
included lawyers of phone hacking 
victims, including those represent-
ing the family of murdered school-
girl Milly Dowler. It also included 
MPs who were investigating the 
activities of NoW and News Interna-
tional. Reportedly trade union lead-
ers were also victims. 

Derek Webb, one of the private 
investigators who went public after 
NoW refused to pay a “loyalty bonus” 
to him, admitted following more 
than 100 people over eight years. 

The scale of the corruption has 
also now engulfed other NI titles. 
A Sun journalist was arrested in 
November as a result of an investi-
gation into illegal payments to the 
police. 

Police investigating police 
There are currently four police in-
vestigations into the phone hacking 
scandal, email hacking and police 
corruption. Operations Weeting, 
Elvedon and Tutula are being con-
ducted alongside Operation Rubi-

con, which is looking at phone hack-
ing in Scotland and possible perjury 
during the Tommy Sheridan perjury 
case (see box). 

The ruling class in Britain has a 
long history of using so-called public 
or judicial inquiries to divert or cover 
up the real crimes of its system.   

Andy Hayman, who led the 2006 
inquiry for the Met into NoW jour-
nalist Clive Goodman and NoW 
private investigator Glenn Mulcaire, 
now writes for the Times and other 
Murdoch papers. 

Hayman found there was no evi-
dence that anyone other than Good-
man was involved in phone hack-
ing. This was despite police having 
seized 11,000 pages of notes in 2006 
from Mulcaire that showed 5,795 
hacking targets, including Milly 
Dowler’s phone and families of vic-
tims of the London 7/7 attacks. 

The Leveson inquiry, which start-
ed on 14 November, has now re-
vealed that 27 other NI staff names, 
along with Goodman, were also 
handwritten in the margins of Mul-
caire’s notes.

As Labour MP Paul Farrelly, a 
member of the select committee 
that looked into the phone hacking 
scandal, commented: “Had Mr Hay-
man been in charge of the Water-
gate inquiry, President Nixon would 
have safely served a full term.” 

The commissioner and deputy 
commissioner of the Met were 
forced to resign even before the 
most recent police investigations 
began.  

The Met police has major ques-
tions to answer:

After taking Mulcaire’s docu-•	
ments, why did the Met hand in-
criminating evidence back to the 
NoW that clearly showed illegal 
activities had taken place? This 
included the infamous ‘For Nev-
ille’ email that proved NoW had 
hacked the phone of Professional 
Footballers’ Association head 
Gordon Taylor. 
Why did the original investigation •	

into phone hacking by the police 
conclude that this evidence and 
thousands of other documents 
did not prove widespread illegal 
activity? 
Why, when the police were asked •	
to review all the evidence again in 
2009, did it take just eight hours 
to conclude there was nothing to 
justify new prosecutions? 
Why did the Met sit for four years •	
on evidence that the hacking of 
Milly Dowler’s phone had indeed 
been carried out by Mulcaire? 
The Socialist Party and Socialist 

Party Scotland have consistently 
demanded a full and open public 
inquiry by elected and accountable 
representatives, including from the 
trade union and workers’ move-
ment, into this scandal.

Ownership means control 
Before NoW was forced to close as a 
result of mass public pressure, NI’s 
four UK papers - the Sun, Times, 
Sunday Times and NoW - held a 37% 
share of all newspaper circulation. 

BSkyB is already the biggest 
broadcaster, above the BBC and ITV, 
in terms of revenue - £5.9 billion in 
2010 alone with profits of just under 
£1 billion. Murdoch’s desire to win 
100% control of BSkyB - News Corp 
already owns 39% - was ruined by 
the phone hacking scandal.  

But it’s not just News Corp that 
dominates the media industry. The 
concentration of media ownership 
is such that a mere ten corporations 
own 75% of UK media.

Alongside the concentration of 
media resources has been the slash-
ing of costs, job losses and increased 
workloads on those journalists that 

remain. The smashing of trade un-
ions, led by NI, in the 1986-87 Wap-
ping dispute also accelerated the 
decline of journalism in Britain.

A November 2011 poll for YouGov 
found only 38% of people in the UK 
trust newspapers to give them accu-
rate information. The figure for the 
tabloids was less than 20%.

This emergence of “churnalism” 
rather than journalism was ex-
plained by Nick Davies in his book 
Flat Earth News. 60% of “quality-
print stories consisted wholly or 
mainly of wire copy and/or PR [pub-
lic relations] material”. Only 12% of 
stories were generated by reporters 
(based on a study by Cardiff Univer-
sity).

News Corp is a global media 
monster, a reactionary attack dog. 
Every group of workers that has 
taken action in defence of their jobs 
and working conditions has been 
attacked by the Murdoch press. 
Miners were “scum” and striking 
firefighters were labelled as “Sadd-
am stooges”. Liverpool supporters, 
following the Hillsborough football 
disaster, were outrageously accused 
of urinating on the dead and steal-
ing from the dying. 

It is also certain that public sec-
tor workers on 30 November will 
face similar attacks of being ‘greedy’, 
‘uncaring’, ‘leaving the vulnerable to 
fend for themselves’. 

But even the Guardian and Inde-
pendent, that pose as defenders of 
objectivity and can produce some 
devastating insights, ultimately de-
fend the interests of capitalism.

It is useful for the capitalists to 
have so-called “objective” news-
papers – which can then be turned 
full force against the working class 

when it suits. 
The Murdochgate scandal un-

derlines the need for working class 
people, trade unionists and young 
people to have our own voice. So-
cialists strive to build workers’ 
presses, websites and to use social 
media that promote the interests of 
workers and young people.

The Socialist Party also opposes a 
state monopoly of news and infor-
mation that existed under Stalinism 
in Russia and Eastern Europe.

We stand for the nationalisation of 
the printing presses, television and 
radio to be run under democratic 
popular management and control, 
with facilities allocated to organisa-
tions and groups according to their 
popular support. 

This would enable different views 
to be heard, and ensure an end to 
the scandalous abuse of power per-
petrated by the billionaire media 
monsters. 

At your service? The London Met have major questions to answer photos Paul Mattsson

Every group of 
workers that has 
taken action in 
defence of their 
jobs has been 
attacked by the 
Murdoch press

SocialismToday

The Socialist Party’s magazine
November 2011 issue, includes:
•Preparing for the showdown 
November 30 is potentially a 
momentous turning point, writes 
Peter Taaffe
•Lost in Euroland 
The Eurozone crisis deepens. An 
analysis by Robert Bechert 
•Refusing to accept sexism 
Eleanor Donne looks at the 
Slutwalk protests, part of a 
movement of women fighting back

£2.50 including postage from 
Socialism Today PO Box 24697, 
London E11 1YD.

socialismtoday@socialistparty.
org.uk 

www.socialismtoday.org
020 8988 8773  

Another former NoW editor, Andy 
Coulson, is being investigated by 
Strathclyde police as part of a per-
jury investigation.

Coulson was NoW editor when 
Scottish socialist Tommy Sheridan 
won a defamation case against the 
paper in 2006. After that, the Scot-
tish Crown Office spent millions of 
pounds in prosecuting Sheridan, 
who was charged with perjury.

Coulson, alongside former Scot-
tish NoW editor Bob Bird and its 
chief reporter Douglas White, are 
under investigation after giving 
evidence during the Sheridan per-
jury trial. They variously denied 
in court knowing anything about 
phone hacking, payments to po-
lice officers and denied ordering 
the hacking of Sheridan’s phone.

This is despite Tommy’s mobile 
number, PIN number and home 

address being found in Mulcaire’s 
documents. 

It remains to be seen if charges 
are brought against Coulson, who 
was David Cameron’s communi-
cations director when he gave evi-
dence in December 2010.

Sheridan, currently in Castle 
Huntly open prison, should be re-
leased immediately.

Tommy Sheridan perjury case

Rebekah Brooks, leading NI exec-
utive and former editor of the Sun 
and NoW, was forced to resign in 
disgrace earlier this year when the 
Murdochgate scandal blew up.

Her pay-off included £1.7 mil-
lion in cash, the use of a London 
office and a chauffeur-driven lim-
ousine. 

This is in stark contrast to the 
way she summarily dismissed 200 

NoW staff when the paper closed 
in July. 

Despite the scandal, Rupert 
Murdoch, chief executive of News 
Corp (NI’s parent company), pock-
eted $33 million for 2010/11 in-
cluding a $12.5 million bonus.

James Murdoch turned down a 
$6 million bonus and had to make 
do with a $12 million annual salary 
instead.

News International bosses cash in

Tommy Sheridan


